Η κθεση

            Γι τριάντα σχεδὸν χρόνια μετ τὴν Τουρκικὴ εἰσβολὴ στὴν Κύπρο λάχιστες ταν ο πληροφορίες γι τὴν κατάσταση τῶν χριστιανικῶν μνημεῖων στ κατεχόμενο τμῆμα το νησιο γι τὴν τύχη τῶν κινητῶν τους ντικειμένων (φορητῶν εἰκόνων, χειρογράφων, ἱερῶν σκευῶν, παλαιτύπων κτλ.)

          Μεμονωμένες πληροφορίες πο κατ καιροὺς γίνονταν γνωστές, καναν λόγο γι μεγάλη καταστροφ, λεηλασίες κα βανδαλισμοὺς τῶν ναῶν, σύληση τῶν νεκροταφείων, μετατροπ τῶν ἐκκλησιῶν σ στάβλους κα ρπαγ τῶν εἰκόνων τους κα τῶν ἱερῶν τους σκευῶν. Τ πρῶτα γεγονότα πο ρχισαν ν πιβεβαιώνουν τὶς πληροφορίες αὐτὲς ταν ἐντοπισμὸς σ ἀγορές, κυρίως τῆς δυτικῆς Εὐρώπης κα τῆς ᾿Αμερικῆς, βυζαντινῶν εἰκόνων π ναοὺς τῆς κατεχόμενης Κύπρου, καθὼς κα ρχαίων ντικειμένων (π.χ. συλλογ Χατζηπροδρόμου). ᾿Ακολούθως ντοπίσθηκαν λεηλατημένοι βυζαντινο θησαυρο π τὴν Κύπρο μέχρι κα τὴν ᾿Άπω ᾿Ανατολ (π.χ. βημόθυρο π τὴν Αγία Παρασκευ Περιστερώνας ᾿Αμμοχώστου στὴν ᾿Οσάκα τῆς ᾿Ιαπωνίας), ν ἐντοπισμὸς τῶν ποτοιχισμένων ψηφιδωτῶν π τὴν Παναγία Κανακαρία τῆς Λυθράγκωμης στὶς ΗΠΑ συντάραξε τὴν παγκόσμια πιστημονικ κοινότητα. ᾿Ακολούθησε ἀποτοιχισμὸς τῶν τοιχογραφιῶν το Αγίου Εὐφημιανοῦ τῆς Λύσης κα μεταφορ τους στ Ίδρυμα Μενὶλ το Τέξας, καθὼς κα δεκάδων λλων τοιχογραφιῶν κα ψηφιδωτῶν, πο ντοπίσθηκαν σ ἰδιωτικὲς συλλογὲς το ξωτερικο.

 

            Τόσο ᾿Εκκλησία τῆς Κύπρου κα ο νόμιμες Ἀρχἑς τῆς Κυπριακῆς Δημοκρατίας, σο καὶ ἰδιῶτες κα Ιδρύματα κινητοποιήθηκαν κτοτε γι τὸν παναπατρισμ πολλῶν ντικειμένων, πο μφανίζονται κόμη σ παράνομες ἀγορὲς το ξωτερικο καὶ σ δημοπρασίες διεθνῶν Οἴκων. Ο κθέσεις τῶν μπειρογνωμόνων, τοὺς ὁποίους διόρισε τὸ Συμβούλιο τῆς Εὐρώπης κα οἱ ὁποῖοι ἐπισκέφθηκαν κάποια π τ κατεχόμενα μνημεῖα, ἐπιβεβαίωσαν τὴν καταστροφή, πο εἶχαν ποστε κα τ δια τ μνημεῖα. Στ κείμενά τους οἱ ἐμπειρογνώμονες πεσήμαιναν τ μέγεθος τῆς καταστροφῆς κα κρουαν τὸν κώδωνα το κινδύνου γι τὴν μεση ναστήλωση κα συντήρηση τῶν μνημείων, ποία μως ποτ δὲν πραγματοποιήθηκε.

            Μετ τὴ μερικ ρση τῶν περιορισμῶν διέλευσης στὶς κατεχόμενες περιοχὲς (Πάσχα 2003) τ ἐνδιαφέρον το ᾿Επισκόπου Κύκκου, κ. Νικηφόρου γι τὴν τύχη τῆς ἐκκλησιαστικῆς πολιτιστικῆς κληρονομιᾶς στὶς κατεχόμενες περιοχὲς κδηλώθηκε κα μπρακτα. Τ Μουσεῖον τῆς ῾Ιερᾶς Μονῆς Κύκκου νέταξε στ ρευνητικά του προγράμματα τὴν πρώτη συστηματικ κα πιστημονικ συγκέντρωση πληροφοριῶν, καταγραφή, φωτογραφικὴ καὶ ρχιτεκτονικ ποτύπωση τῶν κατεχομένων χριστιανικῶν ναῶν, γι τὴν ποία συγκροτήθηκε μάδα εἰδικῶν.

            Σήμερα, καθὼς φωτογραφικ ποτύπωση τῶν χριστιανικῶν μνημείων χει λοκληρωθε, τ Μουσεῖον τῆς ῾Ιερᾶς Μονῆς Κύκκου προχωρε στὴν παροῦσα φωτογραφικ κθεση μ σκοπ τὴν παρουσίαση, τόσο στ εὐρὺ κοινό, σο κα στὴν πιστημονικ κοινότητα, το μεγέθους τῆς καταστροφῆς, πο πέστη κα συνεχίζει ν φίσταται πολιτιστικ κληρονομι το τόπου.

 

            Ο διαπιστώσεις βάσει τῶν στοιχείων, πο συγκεντρώθηκαν π αὐτοψία, εἶναι συγκλονιστικ τραγικές. Μνημεῖα παγκόσμιας πολιτιστικῆς σημασίας πογυμνώθηκαν βάναυσα πό τὶς γιογραφίες, τ εἰκονοστάσια κα τὶς εἰκόνες τους. Δίκτυο ρχαιοκαπηλίας πριόνισε συστηματικ βυζαντιν ψηφιδωτ κα τοιχογραφίες, κα τ διοχέτευσε στὶς ἀγορὲς το ξωτερικο. Η λεηλασία λαβε πρωτοφανεῖς διαστάσεις. Πέρα π τὸν κινητ ξοπλισμ τῶν ναῶν κλάπησαν πίσης καμπάνες, θύρες, παραθυρόφυλλα, στέγες, δάπεδα τῶν ναῶν, ν ξηλώθηκαν κόμη κα ο ἠλεκτρολογικὲς γκαταστάσεις τῶν ἐκκλησιῶν. Δεκάδες κωδωνοστάσια γκρεμίσθηκαν γι ν μὴν ξεχωρίζουν στ χωριά ο χριστιανικο ναοί, ν τ κατοχικ καθεστὼς δὲν δίστασε ν προχωρήσει κόμη κα στὴν κατεδάφιση μεσαιωνικῶν ναῶν, διακοσμημένων μ βυζαντινὲς τοιχογραφίες (π.χ. Μον Αὐγασίδας). Μετ τὸν κτοπισμ το λληνικο πληθυσμο π τὶς πατρογονικές του στίες, τὸν ποικισμ μ πληθυσμοὺς π τὰ βάθη τῆς ᾿Ανατολῆς τῆς Μαύρης Θάλασσας κα τὴν παράνομη λλαγ τῶν ρχέγονων τοπωνυμίων τῆς Κύπρου μ καινοφαν τουρκικά, ο ναοί, τ μόνο σημάδι τῆς χριστιανικῆς παρουσίας, πο πέμεινε ρατό στ βόρειο τμῆμα το νησιο πιδιώκεται ν ξαλειφθε.

 

            Στὴν κθεση παρουσιάζεται σημεριν κατάσταση χριστιανικῶν ναῶν στὴν κατεχόμενη Κύπρο, ο ὁποῖοι καταρρέουν μέρα μ τ μέρα, ν δεκάδες κκλησίες χρησιμοποιοῦνται σήμερα γι τὶς νάγκες τῶν τουρκικῶν στρατευμάτων κατοχῆς, ς στρατῶνες κα ποθηκευτικο χῶροι. Όσες π τὶς κκλησίες δὲν μετατράπηκαν σ θωμανικ τεμένη χρησιμοποιοῦνται σήμερα ς ποδοσφαιρικὲς λέσχες, γραφεῖα σωματείων, θέατρα, ξενοδοχεῖα, κθεσιακο χῶροι ργων τέχνης, ργαστήρια ζωγραφικῆς, ἀποθῆκες, καταστήματα, νεκροτομεῖα, ἀχυρῶνες, ὀρνιθῶνες, στάβλοι κα βουστάσια. Η πλειοψηφία τῶν κοιμητηρίων χει σήμερα σοπεδωθε. Ποτ στ πλούσιο στορικ παρελθὸν τῆς Κύπρου μισαλλοδοξία κα βαναυσότητα τῶν κατακτητῶν της δὲν ἔφθασε σ τέτοιο βαθμ ργανωμένης κα κούσιας καταστροφῆς.

 

            Η Κύπρος σήμερα, νταγμένη στ μεγάλη οἰκογένεια τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ένωσης, φείλει ν καταγγείλει κα ν ναδείξει τ συνεχιζόμενη λεηλασία κα καταστροφ τῆς πολιτιστικῆς κληρονομιᾶς το τόπου, ὁποία ποτελεῖ, χι μόνο κοιν εὐρωπαϊκὴ παρακαταθήκη, λλ παγκόσμια κληρονομιά. θρησκευτικ λευθερία, τήρηση τῶν ἀρχῶν το δικαίου, σεβασμὸς κα προστασία τῶν ἱστορικῶν καταλοίπων το παρελθόντος ἀποτελοῦν θεμελιώδεις συνισταμένες τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ένωσης, τὶς ὁποῖες μφότερες ο κοινότητες το νησιο, Ελληνοκυπριακ κα Τουρκοκυπριακή, ἀπαιτοῦν π τ τουρκικ στρατεύματα κατοχῆς ν τηρήσουν.

Η νάγκη πέμβασης, προστασίας κα ἀναστήλωσης τῶν μνημείων εἶναι πλέον σήμερα πι πιτακτικ νάγκη π σο ποτ λλοτε. Στ πλαίσια αὐτὰ τ Μουσεῖον τῆς ῾Ιερᾶς Μονῆς Κύκκου προγραμματίζει τ διττὴ ξιοποίηση το συγκεντρωθέντος λικοῦ, τόσο μ τὴν πιστημονικ μελέτη τῶν παλαιοχριστιανικῶν κα μεσαιωνικῶν μνημείων τῆς κατεχόμενης Κύπρου, σο κα μ τὴν εὐαισθητοποίηση το κοινο μέσω κθέσεων στ σωτερικ καὶ τ ξωτερικό, καθὼς κα εἰδικῶν κδόσεων.