Background Image
Previous Page  6 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 6 / 196 Next Page
Page Background

Eνατενίσεις

1

ὐτόν τόν χαρακτηρισμό

1

ἀποδί-

δει στό πρόσωπο καί στό ἔργο

τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου ὁ ἅγιος

Ἐπιφάνιος Κύπρου, γράφοντας

τόν «Ἀγκυρωτόν» του τό 373 μ.Χ.,

ἕνα σύγγραμμα, τό ὁποῖο πρω-

τοτυπεῖ γιά τήν ἐποχή του, ἀφοῦ

εἶναι ἡ πρώτη φορά, πού ἀποπειρᾶται κά-

ποιος Πατέρας τῆς Ἐκκλησίας μας νά συ-

ντάξει, κατά τρόπο συστηματικό, δογματι-

κά θέματα.

Καί, ἀσφαλῶς, δέν εἶναι ἡ μοναδική πε-

ρίπτωση, ὅπου ὁἍγιος ἐξυμνεῖ τό πρόσωπο

τῆς Παναγίας. Στήν ἴδια συνεκδοχή, καί κα-

ταφεύγονταςστόνψαλμικόστίχο46,6, ἀπο-

καλεῖ τήΘεοτόκο «τήν καλλονήν τοῦ Ἰακώβ

καί τό ἀκραιφνές τῆς καλλονῆς αὐτοῦ», γιά

νά διανθίσει, στή συνέχεια, στό θεοτοκολο-

γικό λειμωνάριό του τή Μαρία ὡς «τήν ἁγί-

αν ταύτην καί μακαρίτιδα Ἀειπάρθενον»

2

.

Καί ἐδῶ, γιά λόγους θεολογικούς, πρέπει

νά σημειωθεῖ, ὅτι οἱ ὅροι «Παρθένος» καί

«Ἀειπάρθενος» γιά τήν Παναγία, ὅπως καί

ἄλλα προσωνύμιά της, ὑπῆρχαν διάχυτα

μέσα στήν ἐκκλησιαστική ζωή καί παράδο-

ση, τά ὁποῖα στή συνέχεια ὁριοθετήθηκαν

καί κατοχυρώθηκαν, ἐξαιτίας αἱρετικῶν

προκλήσεων, ἀπό Οἰκουμενικές Συνόδους,

ὅπως, ἐπί τοῦ προκειμένου, ἔπραξε ἡ Γ΄

Οἰκουμενική Σύνοδος. Τοῦ λόγου τό ἀλη-

θές ἐπιβεβαιώνει πάλι ὁ ἅγιος Ἐπιφάνιος,

ὅταν, στομώνοντας τήν αἵρεση τῶν Κολλυ-

ριδιανῶν, σημειώνει: «Τίς ποτε ἤ ἐν ποίᾳ γε-

νεᾷ τετόλμηκε τό ὄνομα Μαρίας τῆς ἁγίας

(εἰπεῖν), καί οὐκ ἐπήνεγκε τό Παρθένον;»

3

.

Ὁπωσδήποτε δέν εἶναι μόνο ὁ ἅγιος

Ἐπιφάνιος ὁ ὁποῖος ἐπωδεῖ τά τοῦ προσώ-

που τῆς Θεοτόκου. Γιατί καί ὁ ἅγιος Κύριλ-

λος Ἀλεξανδρείας, γιά νά περιορισθοῦμε

μόνο σ’ αὐτόν, προκειμένου νά ἐξάρει τό

πρόσωπό της, τήν ἀποκαλεῖ τό «κειμήλι-

ον τῆς οἰκουμένης»

4

, ἐννοώντας, ὅτι ὅλος ὁ

συμπαντικός κόσμος συνέδραμε, μέ ὅ,τι πο-

λυτιμότερο καί βαρυτιμότερο εἶχε, προκει-

μένου νά προσφέρει στόν Θεό ὡς ἐκλεκτό

σκεῦος τήν Παναγία. Γιατί «πολλαί μυριά-

δες γυναικῶν ἐπί τῆς γῆς ἦσαν, καί Μαρία

εὗρε μόνη χάριν»

5

.

Ὅλα αὐτά, ἀσφαλῶς, δικαιολογοῦνται,

γιατί στό πρόσωπο τῆς Μαρίας ἐκπληρώ-

νεται τό «μυστήριον τῆς εὐσεβείας», κατά

τόν Ἀπόστολο Παῦλο

6

. Αὐτή στάθηκε ἡ

μόνη ἱκανή, ἕνεκα τῆς καθαρότητας καί τῶν

ἀρετῶν της, νά γίνει «ἡ χώρα τοῦἈχωρήτου»

καί νά «βαστάσῃ τόν βαστάζοντα τά πά-

ντα»

7

. Ἡ Μαρία «ἀνιμᾶται (ὑποδέχεται καί

ἐγκολπώνεται) τόν Λόγον ὡς ἡ γῆ τήν βρο-

χήν»

8

, καί «ἐνδύει τόν Κύριον τήν εὐπρέ-

1

ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ,

Ἀγκυρωτός

, 49, PG 43, 104Β.

2

ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ,

Πανάριον

, 78, 23, PG 42, 736Α.

3

ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ,

Πανάριον

, 78, 6, PG 42, 705D.

4

ΚΥΡΙΛΛΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ,

Ὁμιλία 11,

PG 77,

1032D.

5

ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ,

Ἀγκυρωτός

, 49, PG 43, 104Α.

«

ΤΟ ΕΚΠΛΗΚΤΟΝ

ΜΥΣΤΗΡΙΟΝ

»

l

Τοῦ Νίκου Νικολαΐδη

Καθηγητῆ Πανεπιστημίου καί

Διευθυντῆ Ἐκκλησιαστικῆς Διακονίας Ἱερᾶς Μητροπόλεως Κύκκου καί Τηλλυρίας