Background Image
Previous Page  7 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 196 Next Page
Page Background

2

Eνατενίσεις

πειαν», κατά τό ψαλμικό λόγιο, «ὁ Κύριος

ἐβασίλευσεν...»

9

, δανείζοντάς του «τήν σάρ-

κα τήν ἀπό αὐτῆς... γεγεννημένην»

10

. Ἔτσι

ἀναδεικνύεται ἡ θεοδόχος Κόρη τῆς Ναζα-

ρέτ «γῆ γόνιμος» καί «γῆ ζωοδότις», προκει-

μένου ἐξ αὐτῆς νά προέλθει ὁ Χριστός τό

κατά σάρκα

11

.

Στό βιβλίο τῆς Ἐξόδου ὁ Θεός ἐντέλλε-

ται διά τοῦ Μωϋσῆ πρός τόν λαό τοῦ Ἰσρα-

ήλ νά προετοιμασθεῖ τρεῖς μέρες σωματικά

καί ψυχικά, γιατί «τῇ ἡμέρᾳ τῇ τρίτῃ κατα-

βήσεται Κύριος ἐπί τό ὄρος Σινᾶ»

12

. «Καί

ἐλάλησε Κύριος πάντας τούς λόγους...»

13

,

«τό δέ ὄρος ἐκαπνίζετο ὅλον... καί ἐξέστη

πᾶς ὁ λαός σφόδρα»

14

καί ἄκουσαν ὅλοι τή

φωνή τοῦ Θεοῦ νά ἐξαγγέλλει τόν Δεκάλογο.

Ὡστόσο, μετά τήν παράδοση τῶν ἐντολῶν,

«φοβηθέντες πᾶς ὁ λαός ἔστησαν μακρό-

θεν. Καί εἶπαν πρός Μωϋσῆν˙ λάλησον σύ

ἡμῖν, καί μή λαλείτω πρός ἡμᾶς ὁ Θεός, μή-

ποτε ἀποθάνωμεν»

15

. Γι’ αὐτό, ἑρμηνεύουν

οἱ Πατέρες, ἄν μόνο τό ἄκουσμα τῆς φωνῆς

τοῦ Θεοῦ προκάλεσε τόν φόβο τοῦ θανάτου

στούςἙβραίους, μπορεῖ κάποιος νάφαντα-

σθεῖ, ποιό τό μέγεθος τῶν ἀρετῶν τοῦ προ-

σώπου τῆςΘεοτόκου, ὥστεαὐτή νάἀξιωθεῖ,

ὄχι μόνο νάἀκούσει, ἀλλά καί νάἀποβεῖ «τό

ἐργαστήριον»

16

τῆς οἰκονομίας τοῦΘεοῦ καί

ἡ «κιβωτός τοῦ Ἁγιάσματός του»

17

;

Εἶναι πάντως χαρακτηριστικά καί τά

ὅσα ἀναφέρει καί ὁ ἅγιος Ἰσαάκ ὁ Σῦρος,

ὅταν ἑρμηνεύει τό μυστήριο τῆς «κενώσε-

ως»

18

ἤ τῆς «μετακενώσεως τοῦ Θεοῦ Λόγου

εἰς ἀνθρωπότητα»

19

, λέγοντας: ὉΛόγος τοῦ

Θεοῦ ἔγινε ἄνθρωπος, δηλαδή κατά πάντα

ὅμοιος μέ μᾶς, πλήν τῆς ἁμαρτίας, ὅπως δι-

δάσκει καί ὁ Μέγας Ἀθανάσιος

20

, ἐξαιτίας

τῆς Θεοτόκου Μαρίας, καί δέν ἦλθε στόν

κόσμο μέ ἄλλο τρόπο, «ἵνα μή ἡ κτίσις τῇ

ἑαυτοῦ θεωρίᾳ καταφλεχθῇ»

21

. Ἔτσι, ὄχι

μόνο τή φύση δέν κατέκαυσε, κατερχόμε-

νος ὁΘεός Λόγος στή γῆ, ἀλλά καί τήνΚόρη

τῆς Ναζαρέτ διακράτησε ἀλώβητη, ἐξαιτί-

ας τοῦ μεγέθους ἀνέπλασε, μέ τήν εὐδοκία

τοῦ Θεοῦ Πατέρα του καί μέ τή συνέργεια

τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, «αὐτός δι’ ἑαυτόν τήν

ἀνθρωπίνηνφύσιν του»καί σκήνωσε, ὡςΘε-

άνθρωπος, στήν πανακήρατη μήτρα της

22

.

Aὐτήν τήν κατά πάντα ὁμοιότητα τοῦ

Χριστοῦ μέ τούς ἀνθρώπους, πλήν τῆς

ἁμαρτίας, κατά τόν Μέγα Ἀθανάσιο

23

, τήν

ὀφείλομε οἱ ἄνθρωποι, στήν Παναγία. Γι’

αὐτό καί ἡ ὑπέραγνος Κόρη, ὡς ἐκπρόσω-

πος τῆς ἀνθρωπότητας, ἀποβαίνει, κατά

τόν Μέγα Βασίλειο, «τό ἐργαστήριον τῆς

οἰκονομίας» τοῦ Θεοῦ νά σώσει τόν κόσμο

24

.

Στό πρόσωπο, λοιπόν, καί τῆς Ὑπεραγί-

ας Θεοτόκου λογίζεται τό τοῦ Ἀποστόλου,

«ὅτε ἦλθε τό πλήρωμα τοῦ χρόνου»

25

, ἀφοῦ

δι’ αὐτῆς «καί φύσις καί χρόνος καινοτο-

μεῖται»

26

καί ἐπαναγωγή τοῦ ἀνθρώπου καί

τοῦ σύμπαντος κόσμου πρός «τό ἀρχαῖον

κάλλος» ἐγκαινιάζεται.

Γιά τοῦτο, λοιπόν, τό «ἔκπληκτον μυστή-

ριον», τήν Παναγία, ἀναφωνεῖ ὁ πρύτανης

τῶν Θεολόγων Πατέρων, Ἰωάννης ὁ Δαμα-

σκηνός: «Ἡμιλλῶντο οἱ αἰῶνες ποῖος τῇ σῇ

ἐγκαυχήσεται γεννήσει, ἀλλ’ ἐνίκα τῶν αἰώ-

νων τήν ἅμιλλαν ἡ προαιώνιος βουλή τοῦ

Θεοῦ»

27

!

6

Α΄ ΤΙΜ. 3,16.

ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ,

Πανάριον, 77,

18, PG 42, 665Β.

7

ΚΟΝΤΑΚΙΟΝ ΑΚΑΘΙΣΤΟΥ,

Α’ Οἶκος.

8

ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ,

Ἀγκυρωτός

, 66, PG 43, 136C.

9

ΨΑΛΜ

. 92, 1.

10

ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ,

Πανάριον, 77,

18, PG 42, 665Β.

11

ΘΕΟΦΑΝΗΣ ΝΙΚΑΙΑΣ,

Λόγος εἰς τήν Θεοτόκον,

ἔκδ.

Jugie, Ρώμη 1935, σ. 28.

12

ΕΞΟΔΟΣ

, 19, 11.

13

ΕΞΟΔΟΣ

, 20, 1.

14

ΕΞΟΔΟΣ

, 19, 18.

15

ΕΞΟΔΟΣ

, 20, 19.

16

ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ,

Πανάριον

, 69, 51, PG42, 281A.

17

ΓΡΗΓΟΡΙΟΣΠΑΛΑΜΑΣ,

Ὁμιλία Λ2’,

ΕΠΕ, τόμ. 10, σ. 448.

18

ΦΙΛΙΠ., β’.

19

ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ,

Ἀγκυρωτός

, 66, PG43, 136C.

20

Μ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ,

Ἐπιστολή πρός Ἐπίκτητον ἐπί-

σκοπον Κορινθίων

(παρά Ἐπιφανίου, Πανάριον, 77, 2,

PG42, 645Β.

21

ΙΣΑΑΚ ΣΥΡΟΣ,

Ἅπαντα τά εὑρέντα Ἀσκητικά,

Λειψία

1870, σ. 76.

22

ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ,

Ἀγκυρωτός

, 75, PG43, 157BC.

23

Μ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ,

Ἐπιστολή πρός Ἐπίκτητον Ἐπί-

σκοπον Κορίνθου,

(παρά Ἐπιφανίου, Πανάριον, 77, 2,

PG42, 645 BC.

4

Μ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ,

Ὁμιλία εἰς τήν ἁγίαν τοῦ Χριστοῦ Γέν-

νησιν,

3, PG31, 1461D-1464A.

25

ΓΑΛ.

δ’ 4.

26

ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟΝ ΕΟΡΤΗΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΚΕΠΗΣ.

27

ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ,

Λόγος εἰς τό Γενέσιον τῆς

Ὑπεραγίας Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου καί ἀειπαρθένου

Μαρίας,

6,7, PG96, 672C.